“Intrigued by…Verschluckbare Kleinteile” (Headphonaught’s Nanolog)

The first one is by Thomas Mathie aka headphonaught, from which I’d like to quote a little:

“this is a remarkably creative release and my kudos to Straschill and the myriad of contributors for making it happen.”

Well said, Thomas – thank you!

 

Update from March 10th 2013:

This one was done via twitter direct messages by Sal Pichireddu aka @uergsel of about-music.de:

Short quote:

“Too many ideas & sound on too cramped a space. I’d rather listen to Messiaen.”

(Left column are his verbatim tweets including his corrections where applicapble, right column is my English translation)

Zu viele Ideen & Sounds auf zu engem Raum. Ein paar Ideen hätte ich gerne länger ausgeführt gehört, andere haben genervt. Too many ideas & sounds on too cramped a space. A few ideas I’d have preferred to be more elaborated, others went on my nerves.
Ich hatte generell Probleme mit den “witzigen” Stellen, die schwer ins dadaistische abgleiten Generally, I had my problems with the “funny” passages, which massively drift into dada
Ich glaube, das verdeckt Dein musikalisches Potential. Und die Mühe, die hinter der Produktion steckt. I feel that masques [Straschill's] musical potential. And the effort that is behind this production.
Dada kann bei mir zünden oder nerven. Wann es warum passiert weiß ich nicht. Der Gesang war … nicht so meins. OK, Track by Track: Dada can work for me, or it can get on my nerves. Why that happens is beyond me. The vocals were…not so much to my taste. Ok, track by track:
Track 1: Vielversprechendes Intro, hier gibt’s nix zu meckern. “Promenade”: Very promising introduction to the album, nothing to complain.
Track 2: Das ist so ein Stück, wo ich mir die Stimmen (Theremin, Synth) länger gewünscht hätte. Ende sehr abrupt. “Die Kraft der Wassersuppe”: That’s a track where I’d have preferred a longer development of the lead parts (theremin, synth). Very sudden ending.
Track 3: Klasse Groove, aber irgendwie passt die Bläser-Lead-Stimme nicht dazu. Abruptes Ende, bevor es richtig anfängt. “A Dance Song”: great groove, but somehow the brass lead doesnt fit. Suddend ending, before it even begins.
Track 4: Aaaaaaahhhhhrrrggglll … warum nur so kurz. Da steckt doch noch ne ganze Geschichte dahinter. “Ursus Maritimus”: Aaaaaaahhhhrgllll…why so short? There’s a whole story behind that!
Track 5: Ich mag diesen “überhasteten Drumsound” nicht. “Shalom Sister”: I don’t like that “overtly-zealous drum sound”.
Track 6: Hmmm … das ist so was “Witziges”, schnell, langsam, atonal, tonal … wie eine Karikatur “An Expensive Name for Frozen Water”: Hmm…that’s one of the “funny tracks”, fast, slow, tonal, atonal…like a caricature.
Track 7: Ein quietschendes Bett? Neee … Schade, der Basslauf & die Gitarre klingen vielversprechend. “Bottom Freezer”: Squeaky bed? Naaaah…pity, the bass and guitar parts sound promising.
Die Drums auf dem Album sind BTW alle SEHR gut. Btw, the drums on this album are all VERY good!
Track 8: Hier passiert mir trotzdem zu wenig. Klingt wie ein Prog-Intro. “Aqua Negra”: Not enough happens here. Sounds like a prog rock intro.
Track 9: Hm … klingt irgendwie fast willkürlich gespielt. Einfach nur “witziges Gedudel”. Neee … da höre ich mir lieber Messiaen an. “Mein Lieblingsmetzger”:  Hm…sounds somewhat almost played arbitrarily. Just “funny noodling”. Naah…I’d rather listen to Messiaen.
Track 10: Dasselbe Phänomen: Gitarre wabert, kommt aber nie auf den Punkt sondern verliert sich wieder. Ohne GTR wär es fast spannender “Paul (für Paul): same phenomenon as before. The guitar billows but fails to come to the point, rather tails away again. Without guitar it might even be more interesting.
Track 11: Haindling-Bläser! ZU KURZ. Und das Solo darüber … vielleicht, wenn es länger wäre? “To Your Dunkles”: Haindling-horns! TOO SHORT. And the lead part…maybe if it were longer?
Track 12: Bezaubernd! Wo ist der Rest? “Halbwegs Leer”: Enchanting! Where’s the rest?
Track 13: Ska! Gut, bis dieser Melodica-Sound dazu kommt. Wenn man schon singt, dann bitte mehr Text. Dann hätte’s auch nich so weh getan! “Wehgetan”: Ska! Great, until the melodica enters. If you must sing, please more lyrics. Then it wouldn’t have hurt so much (“wehgetan”).
Track 14: OK, hier klingen die Drums mau. Und der Rest auch. “The Usual Bavarian Approach to Electronics”: Ok, here the drums are lame. As is the rest.
Track 15: Hmmm … klingt wie eine Persiflage auf frühen 80er-Disco-Sound. “Sid’s Impeccable Design”: Hmmm…sounds like a persiflage on early 80s disco sound.
Track 16: Highlight des Albums. Tolles Sax. Warum so etwas nicht weiterentwickeln? “Verschluckbare Kleinteile”: Highlight of the album. Great sax. Why don’t you elaborate and develop something like this?
… and that complete the results of the ürgselian jury. Twitter-Rezi in Echtzeit. …”and that complete the results of the ürgselian jurty”. Twitter review in realtime.

Thanks, Ürgsel!

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