“Intrigued by…Verschluckbare Kleinteile” (Headphonaught’s Nanolog)
The first one is by Thomas Mathie aka headphonaught, from which I’d like to quote a little:
“this is a remarkably creative release and my kudos to Straschill and the myriad of contributors for making it happen.”
Well said, Thomas – thank you!
Update from March 10th 2013:
This one was done via twitter direct messages by Sal Pichireddu aka @uergsel of about-music.de:
Short quote:
“Too many ideas & sound on too cramped a space. I’d rather listen to Messiaen.”
(Left column are his verbatim tweets including his corrections where applicapble, right column is my English translation)
Zu viele Ideen & Sounds auf zu engem Raum. Ein paar Ideen hätte ich gerne länger ausgeführt gehört, andere haben genervt. | Too many ideas & sounds on too cramped a space. A few ideas I’d have preferred to be more elaborated, others went on my nerves. |
Ich hatte generell Probleme mit den “witzigen” Stellen, die schwer ins dadaistische abgleiten | Generally, I had my problems with the “funny” passages, which massively drift into dada |
Ich glaube, das verdeckt Dein musikalisches Potential. Und die Mühe, die hinter der Produktion steckt. | I feel that masques [Straschill's] musical potential. And the effort that is behind this production. |
Dada kann bei mir zünden oder nerven. Wann es warum passiert weiß ich nicht. Der Gesang war … nicht so meins. OK, Track by Track: | Dada can work for me, or it can get on my nerves. Why that happens is beyond me. The vocals were…not so much to my taste. Ok, track by track: |
Track 1: Vielversprechendes Intro, hier gibt’s nix zu meckern. | “Promenade”: Very promising introduction to the album, nothing to complain. |
Track 2: Das ist so ein Stück, wo ich mir die Stimmen (Theremin, Synth) länger gewünscht hätte. Ende sehr abrupt. | “Die Kraft der Wassersuppe”: That’s a track where I’d have preferred a longer development of the lead parts (theremin, synth). Very sudden ending. |
Track 3: Klasse Groove, aber irgendwie passt die Bläser-Lead-Stimme nicht dazu. Abruptes Ende, bevor es richtig anfängt. | “A Dance Song”: great groove, but somehow the brass lead doesnt fit. Suddend ending, before it even begins. |
Track 4: Aaaaaaahhhhhrrrggglll … warum nur so kurz. Da steckt doch noch ne ganze Geschichte dahinter. | “Ursus Maritimus”: Aaaaaaahhhhrgllll…why so short? There’s a whole story behind that! |
Track 5: Ich mag diesen “überhasteten Drumsound” nicht. | “Shalom Sister”: I don’t like that “overtly-zealous drum sound”. |
Track 6: Hmmm … das ist so was “Witziges”, schnell, langsam, atonal, tonal … wie eine Karikatur | “An Expensive Name for Frozen Water”: Hmm…that’s one of the “funny tracks”, fast, slow, tonal, atonal…like a caricature. |
Track 7: Ein quietschendes Bett? Neee … Schade, der Basslauf & die Gitarre klingen vielversprechend. | “Bottom Freezer”: Squeaky bed? Naaaah…pity, the bass and guitar parts sound promising. |
Die Drums auf dem Album sind BTW alle SEHR gut. | Btw, the drums on this album are all VERY good! |
Track 8: Hier passiert mir trotzdem zu wenig. Klingt wie ein Prog-Intro. | “Aqua Negra”: Not enough happens here. Sounds like a prog rock intro. |
Track 9: Hm … klingt irgendwie fast willkürlich gespielt. Einfach nur “witziges Gedudel”. Neee … da höre ich mir lieber Messiaen an. | “Mein Lieblingsmetzger”: Hm…sounds somewhat almost played arbitrarily. Just “funny noodling”. Naah…I’d rather listen to Messiaen. |
Track 10: Dasselbe Phänomen: Gitarre wabert, kommt aber nie auf den Punkt sondern verliert sich wieder. Ohne GTR wär es fast spannender | “Paul (für Paul): same phenomenon as before. The guitar billows but fails to come to the point, rather tails away again. Without guitar it might even be more interesting. |
Track 11: Haindling-Bläser! ZU KURZ. Und das Solo darüber … vielleicht, wenn es länger wäre? | “To Your Dunkles”: Haindling-horns! TOO SHORT. And the lead part…maybe if it were longer? |
Track 12: Bezaubernd! Wo ist der Rest? | “Halbwegs Leer”: Enchanting! Where’s the rest? |
Track 13: Ska! Gut, bis dieser Melodica-Sound dazu kommt. Wenn man schon singt, dann bitte mehr Text. Dann hätte’s auch nich so weh getan! | “Wehgetan”: Ska! Great, until the melodica enters. If you must sing, please more lyrics. Then it wouldn’t have hurt so much (“wehgetan”). |
Track 14: OK, hier klingen die Drums mau. Und der Rest auch. | “The Usual Bavarian Approach to Electronics”: Ok, here the drums are lame. As is the rest. |
Track 15: Hmmm … klingt wie eine Persiflage auf frühen 80er-Disco-Sound. | “Sid’s Impeccable Design”: Hmmm…sounds like a persiflage on early 80s disco sound. |
Track 16: Highlight des Albums. Tolles Sax. Warum so etwas nicht weiterentwickeln? | “Verschluckbare Kleinteile”: Highlight of the album. Great sax. Why don’t you elaborate and develop something like this? |
… and that complete the results of the ürgselian jury. Twitter-Rezi in Echtzeit. | …”and that complete the results of the ürgselian jurty”. Twitter review in realtime. |
Thanks, Ürgsel!